Літературна і культурна спадщина в мініатюрі та серійні міні-видання
Літературна і культурна спадщина в мініатюрі та серійні міні-видання
Твори класиків української літератури ХІХ – початку ХХ ст. і митців слова другої половини ХХ ст. також представлені в бібліотечній колекції мінатюр і нині складають вже окремий розділ. В ньому представлені твори Івана Котляревського, Івана Франка, Лесі Українки, Степана Руданського, Григорія Сковороди, Максима Рильського, Олеся Гончара, Володимира Сосюри, Павла Тичини та інших.
Тонке плетиво ніжної лірики Генріха Гейне в перекладах Лесі Українки «Переклади з Генріха Гейне» (Львів, 1981), 60х83 мм, припаде до смаку поціновувачам творчості і великої української поетеси, і славнозвісного німецького поета. Перекладацька діяльність Лесі Українки – яскрава сторінка її творчого життя. Перекладала вона з багатьох мов, та найбільше її душі пасувала чуттєва поезія Генріха Гейне.
Безумовно заслуговують на увагу прихильників маленької книжки серійні видання. До бібліотечки журналу «Поліграфія» увійшли твори Інокентія Аненського, Анни Ахматової, Марини Цвєтаєвої, Осипа Мандельштама, Володимира Набокова, Бориса Пастернака, Володимира Соловйова, Володимира Ходасевича тощо. Розмір їх трохи більший за сірникову коробку. Вирізняють видання цієї серії якісний папір, гарні графічні роботи, які ілюструють кожне видання, та кольорові суперобкладинки.
Пронизлива трагічність, тонкий психологізм та багатогранність відтінків чуттєвих переживань – все це характерне для ліричних віршів представника російської поезії Срібного століття Іннокентія Аненського. Невелика книжечка його віршів «Лирика» (М., 1989), 50х65 мм – справжній подарунок для читачів журналу «Поліграфія». Ціла низка аналогічних поетичних збірок різних авторів в кінці 1980-х років виходила в бібліотечці журналу. Щемно-пронизливі строфи піднесеної лірики поета для одних – апофеоз моральної чуттєвості, для інших – солодка мрія романтичної душі.
Філософська глибина, витонченість і делікатна чуттєвість любовних поезій Б. Л. Пастернака причарувала не одне покоління шанувальниць його поетичного слова. Мініатюрна книжечка лірики Бориса Пастернака «Стихотворения» (М., 1988), 50х65 мм, із цієї ж серії, несе і насолоду, і відраду для душі.
Осягаючи світ поезії, ми відкриваємо в собі здатність відгукуватися на печалі і радощі, розлиті в кожній життєвій миті, становимося дотичними до всіх проявів життя, як до великого чуда. Як велике чудо сприймала життя російська поетеса Анна Ахматова. Як відмічали колеги літератори, її поезія – антипод вульгарності, буденності та сірості. Творчість поетеси і сама її непересічна особистість була джерелом натхнення для багатьох. Перша антологія посвят Ахматовій була видана на початку ХХ ст. До 100-річчя від дня народження поетеси вийшло друком міні-видання «Поэтическое ожерелье» (М., 1989), 50х65 мм, яке також зберігається в нашій колекції.
Серед серійних видань початку ХХ ст. цікавими для колекціонерів можуть бути малоформатні видання, які вийшли в Ризі у видавництві «Наука и жизнь». Розмір книжечок із серії «Миниатюрная библиотека «Наука и жизнь» перевищує стандартний формат – 80х115 мм. Дешеві п’ятикопійчані книжечки виходили в м’яких паперових обкладинках і були доступними всім верствам населення. Власне кажучи, ця популярна серія і була створена для того, щоб широке коло малозабезпечених користувачів могло долучитися до надбань сучасної науки, культури, літератури та мистецтва.
В фондах бібліотеки збереглися лише три випуски з даної серії: «История искусства» О. Яковлева в 2-х частинах, що містять популярні нариси про мистецтво античності та середньовіччя, і «Леонардо да Винчи. Его жизнь и значение в истории искусства и науки» П. Горлова, в якому у популярній формі подано відомості про життєвий і творчий шлях геніального італійця.
Справжнім подарунком для колекціонерів можна вважати комплект з трьох міні-альбомів (кожний розміром 50х65 мм) відомих майстрів книжкової графіки, об’єднаних серією «Графические миниатюры», що вийшли у Ленінградському видавництві «Аврора» в 1979 р. До комплекту увійшли альбоми графічних робіт Володимира Фаворського, Федора Константинова, Генрієтти та Миколи Бурмагіних. Приваблює вишукана простота оформлення: на чорному тлі суцільнотканинних палітурок позолотою витиснено ініціали та прізвища майстрів. В альбомах відтворені кращі, найбільш характерні для кожного з майстрів графічні мініатюри в техниці ксилографії, які вже давно стали класикою книжкової графіки.