Українське козацтво – одна з найбільш цікавих сторінок нашої історії. На перший погляд може здатися, що ця тема вже ґрунтовно вивчена і ніяких сенсацій тут не віднайти. Але своєрідний історіографічний парадокс полягає в тому, що, попри наявність досить великої кількості наукових праць, дана тема залишається однією з найменш досліджених у вітчизняній історії.
Доктор історичних наук Валерій Смолій наголошує на тому, що саме період козацтва становить невичерпні можливості для студіювання. Наукові підходи до вивчення історії українського козацтва зародилися наприкінці ХVІІІ – першої половини ХІХ століття.
На жаль, в фондах бібліотеки артефактів ХVIII століття про козаків годі й шукати. Але з окремими роботами відомих істориків, що вийшли в XIX столітті, можна ознайомитися у відділі рідкісних і цінних видань.
Бантыш-Каменский Д. Н. История Малой России, со времен присоединения оной к Российскому государству при царе Алексее Михайловиче, с кратким обозрением первобытного состояния сего края: ч. 1-4 / Д. Н. Бантыш-Каменский. – Москва: Печатана иждивением сочинителя: В типографии Семена Селивановскаго, 1822 – [1183] c.
«История Малой России» Дмитра Бантиша-Каменського – важлива праця, яка знаменувала перехід від белетризованої літописної традиції до наукової історіографії. Автор спирався на нові на той час джерела з державних архівів, вказав на зв'язок князівської і козацької доби, зупинився на питанні походження українського козацтва.
Бантиш-Каменський докладно описав звичаї і побут козаків, їхній адміністративно-територіальний устрій, найдетальніше зупинився на подіях Національно-визвольної війни середини ХVІІ ст. та політичній історії України другої половини ХVІІ – 60-х рр. ХVІІІ ст.
Варто відзначити, що історик не обмежувався сухим описом фактів і подій. У книзі минуле України постає в живих образах козацьких гетьманів і старшин, у контексті їхніх взаємовідносин із російськими монархами. Відчутне протиставлення реєстрових козаків і запорожців. Останніх дослідник розглядає як розбійників-анархістів, які, проте, не позбавлені хоробрості, військової доблесті.
Дмитра Бантиш-Каменського як науковця оцінюють по-різному. Дехто називає його імперським істориком. Інші розглядають «Историю Малой России» як «одну з предтеч державної школи в українській історіографії» [7, C. 161]. Велика заслуга вченого у тому, що він втілив у життя задум попередніх науковців, звівши виклад історичного матеріалу в певну систему цілісної історії України.
|
Ригельман А. И. Летописное повествование о Малой России и ее народе и козаках вообще, отколь и из какого народа оные происхождение свое имеют, и по каким случаям они ныне при своих местах обитают... : собр. и сост. через труды инж.-ген.-майора и кавалера Александра Ригельмана, 1785-86 года /Александр Ригельман; авт. предисл. и биогр. авт., изд. О. М. Бодянский, сост. указ. А. Клеванов; изд. Имп. О-ва истории и древностей рос. – Москва: В унив. тип., 1847. – 765 с. разд. паг., [26] л. ил., [2] л. Карт.
Автор праці – росіянин Олександр Рігельман – походив зі шляхетного німецького роду, за освітою був інженером. У молоді роки він працював на півдні України, де брав участь у розмежуванні кордонів Російської імперії та Туреччини. Упродовж цього часу Олександр Іванович постійно перебував в оточенні запорожців, що, безперечно, пробудило в ньому інтерес до історії українського козацтва. Рігельман неодноразово відвідував Україну у службових справах. Зокрема, у 1745 р. він проводив топографічну зйомку прикордонної смуги від Києва до Смоленська. Пізніше він об’їздив Прилуцький, Лубенський, Миргородський, Переяславський полки, де працював над складанням планів українських міст і містечок.
У 1782 р. Олександр Іванович пішов у відставку. Він оселився неподалік від Чернігова у селі Андріївці. Саме тут він плідно працював над розпочатим ще у 1778 р. «Летописным повествованием о Малой России». Написання цієї фундаментальної історичної праці було завершено у 1787 р. – за два роки до смерті автора. Проте опубліковано «Летописное повествование о Малой России» аж у 1847 р. у Москві О. Бодянським.
Рігельман визначав жанр своєї праці як «літописна оповідь». Дійсно, у книзі подекуди зустрічаються типово літописні за формою та змістом вставки – це хронологічні лаконічні записи про татарські напади на Україну, епідемії, стихійні лиха, нотатки про врожай тощо. Але як відзначають П. Сас і В. Щербань, «Летописное повествование о Малой России» не є літописом, це «типовий історичний твір другої половини ХVІІІ ст., який відзначається яскраво вираженою компілятивністю й наявністю прямих запозичень» [6]. Компіляція – це створення наукової праці на підставі чужих матеріалів, без власного дослідження і творчого опрацювання джерел. Рігельман у своїй праці текстуально спирається на літописи Самовидця і Граб’янки, «Історію про козаків запорозьких» (1740) С. Мишецького.
Концепція історії України за Олександром Рігельманом повністю відповідає царській ідеології. Тому й не дивно, що автор не наголошує на самобутності українського народу, натомість акцентує увагу на ролі Росії в історії України. Дослідник майже не використовує етноніма «Україна», послуговується термінами «Мала Росія», «Росія». Факт ліквідації Запорізької Січі Рігельман розглядає як цілком логічний і політично виправданий вчинок.
Цінним доповненням до книги є наявність ілюстрацій, на яких зображено типових представників різних станів України другої половини ХVІІІ ст., портрет Б. Хмельницького, дві карти.
|
Антонович В. Б. Последние времена козачества на правой стороне Днепра [Текст] : по актам с 1679 по 1716 г. : извлеч. из 2-го т. 3 ч. Архива юго-западной России, изд. Киев. комис. для разбора древних актов / сост. Владимир Антонович. – Киев: в Тип. Е. Федорова, 1868. – [2], 197 с.
Володимир Боніфатійович Антонович (1834-1908) посідає визначальне місце серед українських істориків ХІХ століття. «Саме від Антоновича бере початок синтетичний етап у висвітленні історії, який прийшов на зміну подійовому викладу, характерному для української історіографії першої половини ХІХ ст.» [1, С. 5]. Свої праці дослідник адресував насамперед науковцям і студентам, які мали продовжувати студіювання історичних джерел.
Володимир Боніфатійович був професором і деканом історико-філологічного факультету Київського університету, виховав цілу плеяду талановитих українських істориків: О. Андріяшева, Д. Багалія, П. Голубовського, М. Грушевського, М. Довнар-Запольського, І. Линниченка, В. Ляскоронського, П. Іванова та ін.
У дослідженні «Последние времена козачества на правой стороне Днепра» автор розглядає передумови конфлікту Варшави і Фастова – центру козацтва на Правобережжі, висвітлює відносини гетьмана Івана Мазепи і правобережного полковника Семена Палія, наголошуючи на тому, що Мазепа у своїх діях спирався на шляхту, а Палій – на козаків. В історичній концепції Антоновича ці два ватажка виступають як представники двох шляхів розвитку українського суспільства. Московія ж, на думку вченого, відкрито зраджувала інтереси українського народу.
|
Эварницкий Д. Последний кошевой атаман Петр Иванович Калнишевский. – Новочеркасск: Тип. А. А. Карасева, 1887. – 15 с.
Життя останнього кошового отамана Петра Калнишевського (1691-1803) сповнене таємниць і білих плям. Після ліквідації у 1775 р. Запорізької Січі козацького лідера було арештовано і ув’язнено в Соловецькому монастирі. Але цей факт царській владі вдалося старанно приховати.
Про місце ув’язнення Калнишевського випадково дізнався український історик Петро Єфименко. На початку 1860-х років він перебував на засланні в Архангельській губернії, де збирав місцевий етнографічний матеріал. Розпитуючи у селян про Соловецький монастир, він дізнався від старого дідуся, що той колись бачив на богоміллі у монастирі козацького отамана.
П. Єфименко не мав можливості відвідати Соловки, тому доручив своїм товаришам П. Чубинському та А. Гоздаво-Тишинському віднайти достовірні відомості перебування козацького отамана у монастирі. Поїздка науковців на Соловецькі острови була успішною. Гоздаво-Тишинський знайшов документи у монастирському архіві, які підтверджували факт ув’язнення кошового на Соловках. Чубинському вдалося розшукати могилу Калнишевського, а також щедрі подарунки, які Калнишевський зробив для монастиря – напрестольний хрест і Євангеліє вартістю 2425 рублів.
Далі естафету у дослідженні соловецького періоду життя Петра Калнишевського перейняв Дмитро Яворницький, який особисто відвідав Соловецький архіпелаг у 1887 році. Результати дослідження науковець опублікував у статті «Последний кошевой атаман Петр Иванович Калнишевский». У своїй праці історик вказує на конкретні місця ув’язнення кошового, умови його утримання. Також Яворницький детально описує речі, які залишилися після Калнишевського – напрестольний хрест і коштовне Євангеліє.
У кінці статті автор ставить під сумнів той факт, що отаман прожив 112 років. У так званих «исповедных росписях» навпроти прізвища кошового жодного разу не зазначено його вік, тоді як навпроти прізвищ інших арештантів вік завжди вказувався. Цілком імовірно, що Калнишевський і сам не знав точної дати свого народження. «И в самом деле, трудно допустить, чтобы, при существовании Сечи, 85-летний старец управлял такою вольною ватагою, какую представляли из себя запорожские казаки» [3, С. 15], – підсумовує Д. Яворницький.
Звичайно, у даному огляді ми розглянули лише невелику частину літератури з історії козацтва. Тому подаємо у кінці статті список бібліографії, який познайомить вас із наявними у фонді рідкісних і цінних видань працями періоду українського козацтва.
|
Антонович В., Бец В. Исторические деятели Юго-Западной России в биографиях и портретах. По коллекции Василия Тарновского. – Киев: Тип. Императорского Университета Св. Владимира, 1885. – 110 с.
Це унікальне видання побачило світ за фінансового сприяння Василя Васильовича Тарновського – відомого збирача української старовини й мецената.
Важливу частину колекції Тарновського становили мальовані олійними фарбами оригінали й копії портретів визначних діячів України: Костянтина Острозького, Петра Могили, Івана Гонти, Максима Залізняка, козацьких гетьманів. Ось це зібрання й послугувало ілюстративним матеріалом для публікації книги «Исторические деятели Юго-Западной России в биографиях и портретах».
У праці міститься життєпис відомих козацьких ватажків: П. Сагайдачного, Б. Хмельницького, Ю. Хмельницького, С. Туптала, І. Виговського, П. Тетері, Д. Многогрішного, І. Брюховецького, М. Ханенка, П. Дорошенка. Усі ці біографії (окрім Хмельницького) написані професором Володимиром Антоновичем.
|
Олена Фетісова
Джерела:
1. Глизь І. Мудрий презентант української ідеї / Антонович В. Коротка історія Козаччини. – Київ: Україна, 2004. – 304 с.
2. Грабовський В. Історія вивчення та перспективи дослідження соловецького періоду життя Петра Калнишевського [електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uaterra.in.ua/?p=223 (дата звернення 17.10.2018). – Заголовок з екрану.
3. Історія українського козацтва : нариси у 2 т. / Редкол.: В. А. Смолій (відп. ред.) та ін. – Київ: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2007. – Т.2. – 724 с.
4. Камінська К. Колекціонер, меценат, доброчинець: до 170-річчя від дня народження В. В. Тарновського // Календар знаменних і пам’ятних дат. – 2007. – №2. – С. 24-30
5. Сас П. Історія україни у висвітленні О. І. Рігельмана / П. Сас, В. Щербань [електронний ресурс]. – Режим доступу: http://litopys.org.ua/rigel/rig01.htm (дата звернення 17.10.2018). – Заголовок з екрану.
6. Эварницкий Д. Последний кошевой атаман Петр Иванович Калнишевский. – Новочеркасск: Тип. А. А. Карасева, 1887. – 15 с.
7. Ясь О. «Свій» серед «чужих», «чужий» серед «своїх». «История Малой России» Д. Бантиша-Каменського у світлі українсько-російського культурного перехрестя» // Український історичний журнал. – 2009. – №2. – С. 160-194
Бібліографія:
1. Андриевский А. Комиссия 1749 г. для разбора взаимных претензий татар и запорожцев. – Киев: Тип. Г. Т. Корчак-Новицкого, 1894. – 23 с.
2. Буцинский П. О Богдане Хмельницком. – Харьков: Тип. М. Зильберберга, 1882. – 240 с.
3. Головинский П. Слободские козачьи полки. – Санкт-Петербург: Тип. Н. Тиблена и комп., 1864. – 236 с.
4. Исторические деятели Юго-Западной России в биографиях. – К.: Тип. Императорск. ун-та Св. Владимира, 1885. – 110 с.
5. История о козаках запорожских, как они из древних лет зачалися, и откуда свое происхождение имеют, и в каком состоянии ныне находятся. – Москва: Унив. Тип., 1847. – 42 с.
6. Кащенко А. Великий Луг запорожський. – Екатеринослав: Типо-литогр. Екатерининской жел. дороги. 1917. – 106 с.
7. Комар М. Оповидання про Богдана Хмельницького як вызволив вин Украіну од неволи польской: з портретамы и малюнкамы. – Санкт-Петербург: Типо-Литография А. Лейферта, 1901. – 80 с.
8. Краткое историческое описание о Малой России до 1765 г., с доп. О Запорожских козаках и прил. 1789. – Москва: Б.и., [1848]. – 52 с.
9. Куліш П. Хмельнищина: историчне оповідання. – Петроград: Коштом Ф.И. Чорненка (Друк. П. А. Куліша), 1861. – 1-22, 37-127 с.
10. Левицкий О. Очерк внутренней истории Малороссии во второй половине ХVII века. Киев: В университетской тип., 1875. – 125 с.
11. Слабченко М. Малорусский полк в административном отношении: историко-юридический очерк. – Одесса: Тип. «Техник», 1909. – 436 с.
12. Ходоров И. Гетьманство на Украине. – Одесса: Изд-во А. А. Ивасенко (Тип. И. Скальского), Б.г. – 24 с.
13. Эварницкий Д. Архивные материалы для истории Запорожья: оттиск из журн. «Киев. старина». 1886, №7 /Д. Эварницкий. – Киев: ред.. журн. «Киев. старина», 1886. – 17 с.
14. Эварницкий Д. Последний кошевой атаман Петр Иванович Калнишевский. – Новочеркасск: Тип. А. А. Карасева, 1887. – 15 с.
15. Эварницкий Д. Сборник материалов для истории запорожских козаков. – Санкт-Петербург: Тип. И. Н. Скороходова, 1888. – 248с.
16. Яковенко В. Богдан Хмельницький: его жизнь и обществ. дятельность. – Санкт-Петербург: Типогр. и фототип. В. И. Штейна, 1894. – 96 с.