Нарбут : студії, спогади, листи
До Вашої уваги мистецька монографія, яка була задумана ще за життя українського художника-графіка, автора перших українських державних знаків Г. І. Нарбута (1886-1920). Історія, щасливе завершення якої сталося лише 2020 року. За словами Лідії Лихач, керівника видавничого проєкту щодо відтворення «Нарбутівського Збірника», за підтримки Українського культурного фонду нарешті втілилася в життя майже столітня мрія багатьох українських мистецтвознавців, видавців, дизайнерів – ознайомити широкий загал з культурним спадком видатного українського майстра графіки. І вдалася ця добра справа київському видавництву «Родовід».
В далеких 1920-х роках минулого століття з ініціативи мистецтвознавця Федора Ернста після передчасної смерті Нарбута (1920) розпочали готувати до друку видання, присвячене його творчості, проте надрукували лише в 1933 році, а позаяк більшість авторів були репресовані й неугодні режиму, то наклад одразу було знищено. За кількома вцілілими неповними примірниками цього видання сучасному колективу авторів за ініціативи Сергія Білоконя (автор вступної статті) вдалося відновити збірник.
Видання містить автобіографічні уривки, дослідження відомих митців і мистецтвознавців, яскравих представників українського Відродження першої третини ХХ ст. – В. Кричевського, Р. Лісовського, Г. Лукомського, нашого земляка Ю. Михайліва та інших. Епістолярій становить окрему частину збірника і містить вибрані листи, що дає змогу побачити комунікацію Нарбута – професійну й особисту, його зв’язки та дружбу з багатьма чільними представниками культури. Численні спогади друзів та колег надають особливої атмосфери, яка допомагає ближче спізнатись із творчим світом митця.
Праця містить понад 300 ілюстрацій, переважна більшість з яких – роботи Нарбута, що робить видання унікальним повноцінним альбомом, який дає нам більш ширше уявлення про творчі здобутки майстра.
В умовах революції і творення Української Держави, коли історія українського мистецтва ще не була ані осмислена, ані написана, за визначенням мистецтвознавця Степана Яремича, Нарбут стояв біля витоків її модерного творення, сприяв виробленню індивідуального стилю українського мистецтва.
Детальні фахові дослідження техніки рисунку й графіки Георгія Нарбута, його новаторство, вироблення стилю та особливості книжкової графіки, шрифти й оформлення обкладинок викладено в дослідженнях відомих мистецтвознавців Димитрія Мітрохіна, Еріха Ґоллербаха, Олексія Сидорова, українського історика мистецтв німецького походження Федора Ернста. «Георгій Нарбут як творець школи графічного дизайну стояв біля витоків освіти книжкових графіків й загалом поліграфічної освіти в Україні», – саме так охарактеризував митця Ернст у своєму розлогому нарисі щодо проблем розвитку української книги від другої половини ХІХ століття і до початку 1930-х років.
Нариси про талан Нарбута як графіка книжкових знаків мистецтвознавців В. Охочинського та Е. Ґоллербаха уводять до творчої майстерні Нарбута-екслібрисиста. «Сильвети Нарбута» Е. Ґоллербаха розкривають тайни мистецтва створення знаменитих нарбутівських силуетів. Театральний художник В. Лукомський та історик О. Оглоблин, а також художник-дизайнер, футурист П. Ковжун знайомлять читача із геральдичним мистецтвом у творчості Нарбута.
Варто відзначити високу поліграфічну якість та оригінальний дизайн репрезентованого збірника. Композиційна побудова сучасного видання органічно перегукується зі стилістикою первісного оригіналу. А що стосується художніх робіт самого Г. І. Нарбута, то вони з розряду найвищих культурних досягнень української нації.
Ознайомитись із виданням цікаво буде не лише фахівцям, але й пересічним шанувальникам мистецтва.