Реклама товарів для жінок на сторінках дореволюційної періодики
Досліджувати рекламу на зламі ХІХ-ХХ століть – велике задоволення. Рекламні оголошення цього періоду привертають до себе увагу художнім оформленням, цікавими, часом наївними, текстами.
Напередодні Міжнародного жіночого дня нам хотілося би зробити огляд реклами товарів для жінок у дореволюційній періодиці.
Кожна жінка, незалежно від епохи, у якій вона живе, прагне виглядати красивою і привабливою. Тому й не дивно, що на сторінках дореволюційних журналів представницям прекрасної статті пропонують різноманітні косметичні засоби. Так, виробники мила і пудри фірми «Казими» переконували, що їхні товари ефективно «устраняют загар, избыток жира, предохраняют кожу от вредного влияния микроорганизмов воздуха».
Для тих, хто мав проблеми з волоссям, рекламувався «Перуин» – запатентований засіб «для рощения волос и уничтожения перхоти», винайдений французом Р. Пето. Цікаво, що виробник цього продукту обіцяв шикарне волосся навіть тим, хто страждав облисінням. А от чи був «Перуин» насправді таким дієвим засобом, сказати важко – відгуків про цей продукт ми, на жаль, не знайшли.
Парфуми – заключний акорд образу будь-якої жінки. Шпальти старих газет і журналів рясніють рекламою саме парфумерної продукції. Надзвичайно великою популярністю серед тогочасних жінок користувалася фірма «А. Ралле и Ко». У мережі магазинів француза Альфонсо Ралле можна було придбати парфуми, одеколони, мило, пудру для обличчя, помади для волосся і губ. У 1856 році у парфумера з’явився партнер – власник кришталевого заводу Фрідріх Дютфуа, завдяки якому продукцію почали розливати в оригінальні флакони. Привабливий зовнішній вигляд парфумів сприяв збільшенню прибутків фірми.
Генріх Брокар – ще один популярний виробник парфумів. Він починав свою власну справу з виробництва дитячого мила. За порадою своєї дружини, підприємець став виготовляти мило у формі іграшок, кубиків з буквами, фігурок тварин. Це «ноу-хау» мало приголомшливий успіх, продаж продукції стрімко зріс, і через деякий час Брокар назбирав потрібну суму грошей для відкриття парфумної справи. Але на той час на цій ділянці ринку успішно працювали конкуренти: компанії «А. Ралле и Ко», «Сиу и Ко». Тоді Брокар знову вдався до маркетингових хитрощів. Він розмістив у журналах оголошення із акційною пропозицією: з нагоди відкриття другої фірмової крамниці Генріха Брокара потенційним покупцям рекомендувалося придбати подарунковий набір вартістю 1 карбованець, у який входили парфуми, одеколон, помада для волосся, крем, туалетний оцет, вазелін, пудра, пуховка, саше, помада і мило. Такий щедрий і порівняно доступний за ціною подарунковий набір виявився надзвичайно спокусливим для тогочасних жінок, і впродовж лише одного дня було продано понад 2000 одиниць товару. А Генріх Брокар з того часу став одним з найуспішніших виробників парфумерії.
Окрім косметики, жінкам пропонувалися прилади для виправлення різних фізичних недоліків. Скажімо, «Формировщик носов «Целло» допомагав усім бажаючим виправити неестетичну форму носа. Такий прилад одягався на ніч і, якщо вірити рекламі, був схвалений лікарями.
Широко рекламувалися також засоби для збільшення бюсту. Щоб завоювати у клієнтів більшу довіру, у тексті оголошення використовувалася ніби «реальна» історія жінки, яка успішно випробувала засіб на собі: «Обладая плоской грудью и такими худыми плечами, что всюду выступали кости, я думала, что мне уж так на роду было написано жить, не ведая радости, которую испытываешь, обладая полным прекрасным бюстом. […] посчастливилось случайно открыть простой способ, который в течение одного месяца увеличил мою грудь на 6 дюймов и произвел переворот во всей фигуре». Але разом із цим у тексті оголошення абсолютно замовчується сам механізм дії цього «чудодійного» засобу, тому жінкам фактично пропонували придбати «кота у мішку».
Ось такий короткий огляд реклами дає нам підстави говорити про те, що і в минулому столітті серед жінок існував запит на товари і послуги, які допомагали їм вдосконалити свою зовнішність.