Сайт Музею книги є частиною бібліотечного порталу lib.kherson.ua
Книгознавча мозаїка
17.04.2018 11:54

«Енеїді» І. Котляревського – 220 років!
2018-ий – ювілейний рік для такого знакового твору української літератури, як «Енеїда»...

07.04.2018 08:18

Медична реклама на сторінках дореволюційних видань
Однією з найбільш популярних тематичних груп реклами є медицина й фармакологія. Це й не дивно, адже проблема...

28.03.2018 12:04

День інформації для вчителів-філологів
22 березня у відділі рідкісних і цінних видань був організований День інформації для вчителів української...


Гість | Увійти
Версія для друку
Книгознавча мозаїка > Медична реклама на сторінках дореволюційних видань

Медична реклама на сторінках дореволюційних видань

07.04.2018 08:18

Однією з найбільш популярних тематичних груп реклами є медицина й фармакологія. Це й не дивно, адже проблема збереження здоров’я завжди звучить актуально, тому лікарі й фармацевти активно пропагують власну продукцію та послуги серед своїх потенційних клієнтів. Як же виглядала медична реклама на сторінках дореволюційних видань? Давайте розглянемо найбільш цікаві зразки газетної реклами цього періоду.

Ось перша-ліпша реклама багатообіцяюче сповіщає: «Облатки Шевчика свободны от всякого постороннего привкуса; в воде быстро и так хорошо размокают, что даже малые дети их легко проглатывают». Що ж таке облатки? Це застаріла лікарська форма, капсула для прийому неприємних на смак порошкових ліків. Облатки виготовлялися зі спеціального тіста – суміші крохмалю і крохмального клейстеру. У сучасній фармакології вони замінені желатиновими капсулами.

Реклама під назвою «Оспенный телятник Живописцева в г. Орел», яка пропонує послуги вакцинації, є не зовсім зрозумілою для сучасного читача. В оголошенні використано зображення скульптури «Едвард Дженнер прищеплює свого сина». Дженнер (1749-1823) – англійський лікар, якому вдалося побороти натуральну віспу шляхом прищеплення порівняно безпечної коров’ячої віспи. Цей метод виявився надзвичайно дієвим, тому не дивно, що в царській Росії деякі земства займалися розведенням віспи у спеціальних «телятниках». З однієї навмисно зараженої тварини можна було зібрати віспової рідини на 200-300 порцій вакцин.

Своїм художнім оформленням привертає до себе увагу реклама какао Ван Гутена. Із цією продукцією пов'язана досить цікава історія з рекламного маркетингу. У ХІХ столітті голландець Конрад Йоханнес ван Гутен винайшов спеціальний прес для отримання какао-порошку зі смажених какао-бобів. Але як не рекламував шоколадний магнат свою продукцію, наголошуючи на корисних лікувальних властивостях какао, усе одно улюбленим повсякденним напоєм європейців залишалися кава і чай. Тоді виробник пішов на відчайдушний крок. Він умовив засудженого до страти злочинця крикнути з ешафоту фразу: «Пийте какао Ван Гутена!» в обмін на солідну грошову компенсацію своїй родині. Цей вчинок став головною новиною у місцевих газетах, і напій почав швидко розкуповуватися у магазинах.

Знайшлося на шпальтах дореволюційних видань місце рекламі не менш смачного напою – каві. І хоча навколо питання користі і шкоди цього напою ще досі точаться дискусії, читачам журналу «Фармацевт» ненав’язливо пропонується скуштувати каву «мокко» – одного з найстаріших і найкращих сортів кави.

На той час аптеки мали дозвіл на реалізацію такого цікавого продукту, як «Ароматические лепешки для крепких напитков и лимонадов Глешке и Виднеръ». Ці коржики давали можливість виготовляти в домашніх умовах лимонади і лікери. Коржі являли собою суміш цукру, ефірних олій і натуральних барвників. Якщо такий коржик подрібнити і розчинити в холодній воді, можна було отримати лимонад. А якщо замість води взяти спирт чи горілку, то за лічені хвилини у посудині з’являвся міцний напій будь-якого аромату.

Приємно, що на сторінках московського журналу «Фармацевт» рекламують свої послуги й українські виробники. Так, «Фабрично-торговое товарищество Гофман и Деуэль» (м. Харків) пропонує своїм клієнтам широкий вибір обладнання для аптек, лабораторій, хімічних кабінетів, заводів штучних мінеральних вод.

Трапляються у дореволюційній періодиці відомі і в наш час торгівельні бренди. Зокрема, це дитяча молочна суміш від компанії «Nestle». Цей продукт поєднував у собі коров’яче молоко, пшеничне борошно й цукор, був розроблений німецьким фармацевтом Генрі Нестле (1814-1890) з метою знизити високий рівень смертності серед дітей грудного віку, які в силу різних причин були позбавлені можливості споживати материнське молоко.

Ось такі цікаві зразки медичної реклами можна зустріти у дореволюційній періодиці з фондів нашої бібліотеки. Та ви, шановні читачі, можете відкрити для себе ще чимало небезінтересного, завітавши до відділу рідкісних і цінних видань.

Олена Фетісова

Джерела:

1. Фармацевт: науч.-спец. журн. / И. А. Антушевич, Э. А. Альтгаузен, К. С. Цомая – М.: Типо-литогр. Т-ва И. Н. Кушнерев и К°, 1903. – № 1-37.

2. Фармацевтический вестник: журн. Российского фармац. о-ва взаимного вспомоществования / С. О. Червинский, Б. Н. Салтыков – М.: Тип. А. И. Мамонтова, 1905. – №1-38.

3. Фельдшерский вестник: орган Союза обществ помощников врачей / Г. И. Чиликин, П. А. Калинин, Н. И. Попов; ред. П. А. Калинин – М.: Тип. Штаба Московского Военного Округа, 1910 – № 48.

4. Захаров А. А не изволите-с икорки паюсной да пилаф из молодого барашка [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mycity.kherson.ua/avtory-ag/zaharov-2013/pilaf.html (дата звернення 07.04.2018) – Заголовок з екрану.

5. «Покупайте какао Ван Гуттена!» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://professionali.ru/Soobschestva/marketing/pokupajte-kakao-van-guttena-/ (дата звернення 07.04.2018) – Заголовок з екрану.





Напишіть свій коментар
Ваше ім'я
E-mail (не буде опублікований)
* Текст повідомлення

Вхід